Vertrouwenspersonen

Marloes-Renders.jpg

Marloes Renders - vertrouwenspersoon
Tel. 06-12046757

Waarom vertrouwenscontactpersonen bij RKSV Venhorst?
Er kunnen zich binnen onze voetbalvereniging situaties voordoen waarin je te maken krijgt met ongewenst gedrag van andere leden, vrijwilligers of leiders. Waar zou dit ongewenste gedrag bijvoorbeeld betrekking op kunnen hebben? Te denken valt aan intimidatie (bijvoorbeeld op seksueel gebied), pesten, treiteren, discriminatie of vormen van geweld. De club keurt elk ongewenst gedrag ten zeerste af en wil ongewenst gedrag  serieus aanpakken en opheffen alsmede nieuwe gevallen  in ieder geval trachten te voorkomen. Mocht zich bijvoorbeeld een hierboven genoemde situatie  voordoen, dan is de mogelijkheid aanwezig een beroep te doen op een vertrouwenscontactpersonen. Deze vertrouwenscontactpersonen kun je op eigen verzoek benaderen voor een gesprek, waarbij je dan je verhaal kunt doen en waarnaar serieus door deze vertrouwenscontactpersonen wordt geluisterd. De vertrouwenscontactpersonen zullen in een gesprek of gesprekken met jou samen proberen het probleem op te lossen. Wanneer dat niet lukt zullen de vertrouwenscontactpersonen in overleg met jou het probleem doorverwijzen naar personen en/of instanties teneinde tot een oplossing te komen.

Wat is een vertrouwenscontactpersoon?
Een vertrouwenscontactpersoon is een onafhankelijke persoon, die door het bestuur is aangesteld voor onbepaalde tijd om als vertrouwenscontactpersoon binnen de vereniging op te treden. Deze vertrouwenscontactpersoon is bereid om met personen in gesprek te gaan naar aanleiding van problemen die ontstaan zijn door confrontatie met ongewenst gedrag. Indien een dergelijke situatie zich binnen de vereniging heeft voorgedaan en je behoefte hebt hierover te praten dan kan dit met één van de twee vertrouwenscontactpersonen, die door de vereniging zijn aangesteld. De gesprekken die je voert met een vertrouwenscontactpersoon zijn strikt vertrouwelijk. Andere leden, leidinggevenden, vrijwilligers en/of bestuur staan hier volledig buiten.

Waarvoor kun je terecht bij de vertrouwenscontactpersoon (en waarvoor niet)?
Uitgangspunt is dat je altijd terecht kunt bij je trainer, leider, ouder, technische commissie of bestuur. Het kan voor komen dat je het gevoel hebt of van mening bent dat je bij geen van deze personen terecht kunt om wat voor reden dan ook. Hieronder geven we aan waar voor je (dan)  bij een vertrouwenscontactpersoon terecht kunt:
Niet voor “normale zaken” die bij een voetbalvereniging kunnen spelen en waarmee je het niet (altijd)  eens bent. In welk team je staat, op welke positie, waarom je reserve staat;  als je het niet eens bent met regels en afspraken die gemaakt zijn: op tijd aanwezig, tijdig afmelden, trainen, douchen, juiste kleding, enz. Hiervoor kun je terecht bij de trainer, leider, vervolgens de technische commissie, jeugdcommissie en het hoofdbestuur.

Wel voor z.g  ongewenst gedrag: hieronder  verstaan wijde volgende categorieën gedragingen:
  • Verbale agressie (bijvoorbeeld schelden, schreeuwen, treiteren);
  • Fysieke agressie (bijvoorbeeld slaan, vastgrijpen);
  • Psychische agressie/intimidatie (bijvoorbeeld dreigen, chanteren, achtervolgen, pesten);
  • Seksuele intimidatie (bijvoorbeeld nafluiten, opmerkingen maken, aanranding en verkrachting);

Vertrouwelijkheid
Anonimiteit en vertrouwelijkheid zijn centrale begrippen bij de taken en bevoegdheden van de vertrouwenscontactpersoon. Een vertrouwenscontactpersoon heeft een vertrouwelijke functie en er wordt verwacht dat deze ook de vertrouwelijkheid garandeert.

Voor meer informatie vanuit verwijzen wij jullie graag door naar de volgende links:

KNVB

Centrum Veilige Sport Nederland